halwa telinga

Tuesday, December 3, 2013

Al fatihah : Ahmad Ammar (Qudwah Nahdah Anak Muda Islam)





Sebulan beliau meninggalkan kita..tetapi cerita tentangnya masih segar di dunia..pastinya beliau berbangga kerana kisahnya dijadikan tauladan, 'syahidnya' membangunkan ramai manusia yang sedang lena dibuai mimpi..dakwahnya terus mengalir walaupun dirinya kita telah tiada bersama-sama kita pada hari ini..pastinya beliau berbangga...Ahmad Ammar..kau adalah PENCETUS UMMAH....Alhamdulillah..


Mulanya aku tertanya siapakah gerangannya..ramai yang berkongsi kisahnya membuatkan aku stalk mana-mana yang berkenaan untuk mencari tahu kisahnya yang membanggakan itu..dirinya hanya orang biasa yang telah dididik oleh ibu dan ayahnya menjadi seorang yang  luar biasa...sesungguhnya, teladannya wajib kita contohi...

Kukongi artikel kisahnya daripada http://www.k-pmmm.com/2013/11/sehdmz-ahmad-ammar-pemergiaannya.html, supaya kita semua dapat sama-sama ambil pengajaran dari kisahnya.

Almarhum digelar oleh sahabat-sahabatnya di Turki sebagai “Syahid yang Tertangguh” setelah sekembalinya daripada satu misi kemanusiaan di Syria dengan selamat pada Oktober 2013 yang lalu. Namun, rupanya kesyahidannya tertebus pada  tanggal 2 November 2013 waktu tempatan.Asy-Syahid Ahmad Ammar ketika itu dalam perjalanan ke rumah mahasiswa baru Malaysia dan Pattani untuk memberi sedikit pengisian tentang Risalah i-NurSaat beliau ingin melintasi jalan raya, kaki beliau tergelincir disebabkan jalan yang memang agaklicin.Sebuah ambulan terlanggar beliau dan terkena pada bahagian bahu beliau.
Berikut merupakan garis masa sekitar kehidupan beliau sebelum syahid :

2006 – 2008 :Bersekolah di SAM Bestari, Subang Jaya.

2009 – 2010:Melanjutkan pengajian di MaktabTentera Diraja ( RMC ) di Kuala Lumpur.

2011 – 2013 :
Beliau dihantar ke Turki oleh ibu bapanya bagi mendalami sejarah Turki Uthmaniyyah dan melanjutkan pengajian di Universiti Ankara sebelum malanjutkan pula pengajian di Universiti Marmara.Ketika menetap di Madrasah Heyrat, Ankara,beliau turut mengikuti segala aktiviti yang dianjurkan Heyrat serta mempelajari cara bermain seruling ney (instrumen muzik sufi di Turki yang menjadi kegemaran Jalaluddian ar-Rumi).
Beliau menulis risalah i-Nur karangan Bediuzzaman Said Nursi dengan tulisan tangan. Selain aktif dalam sukan sepak takraw, beliau turut melibatkan diri dalam aktiviti kebudayaan. Terjemahan drama bersiri Turki bertajuk ‘Pride & Love’ disediakan oleh arwah Ahmad Ammar di samping pernah menjadi penterjemah Bahasa Melayu di Simposium Bediuzzaman Said Nursi.   



JULAI 2013 – NOVEMBER 2013

Dan tiadalah duduk setempat bagi orang yang cerdik dan beradab itu dianggap sebagai rehat
Tinggalkanlah tanah air dan mengembaralah,

Berkelanalah, engkau akan dapati pengganti orang yang kamu tinggalkan,
Berusahalah, kerana keindahan hidup itu ada pada berpenat-penatan,

Aku melihat air yang bertakung, mencemar kandungannya sendiri,
Sekiranya ialah mengalir,ia akan baik, sekiranya tidak mengalir , akan tercemar.
-petikan daripada Syair Imam Syafie
                                 


"Aku sangat terkesan setelah membaca syair ini..lalu aku mula berfikir,aku sudah terlalu lama hidup dalam zon selesa. Mungkin sudah tiba masanya aku mengorak langkah berkelana untuk melihat ciptaan di muka bumi milik Sang Pencipta ini"– Ahmad Ammar bin Ahmad Azzam.
                                                ……………………………………………..
            Bulan ini menyaksikan bermulanya satu pengembaraan yang dirancang sendiri oleh Allahyarham Ahmad Ammar.Antaranya :-

-Cannakale ,Turki : menyaksikan kubu pertahanan Uthmaniyyah daripada angkatan tentera laut Perancis dan Inggeris semasa Perang Dunia Pertama.

-Kemboja :Menjadi sukarelawan semasa Ziarah Ukhuwwah Fil ‘Amal(ZULFA) pada Ramadhan 1434H di samping melawat MuziumTuol Seng(bekas sekolah yang menjadi penjara semasa zaman pemerintahan Khmer Rouge).

-Rohingya Education Centre, Klang:Turut serta dalam menjayakan Majlis Penyerahan Sumbangan Ramadhan 1434H.

-Shah Alam,Selangor : Membantu dalam menjayakan program Bedah Buku bertajuk ‘Yusuf Nada’ oleh pengarangnya Douglas Thompson dan terlibat menjadi urusetia Himpunan Solidariti Kemanusiaan yang dianjurkan pada 6 September 2013.

-Padang, Indonesia :Melawat Muzium HAMKA dan beberapa bangunan bersejarah bagi menjiwai semangat HAMKA, novelis besar Indonesia yang juga merupakan ulama’ , ahli falsafah serta aktivis politik.

-Sik, Kedah :Tertunainya impian almarhum untuk bermain sawah apabila di ajar cara membuat batas, leveling petak sawah,menjala ikan dan mencuci saluran sawah oleh Mejar(B) Zakaria.

-Turki :Antara kenangan terakhir bersama rakan ialah apabila membuat lawatan sekitarTurki termasuklah melawat makam NabiYushak.

-Syria :Mengikuti misi bantuan kemanusiaan bersama Malaysia Lifeline For Syria selama 3 hari pada akhir bulan September 2013. Berikut kisah menarik ketika almarhum di Syria.


Ketika beliau bermalam di wad hospital diSyria ,beliau terdengar bunyi bom yang sangat kuat. Beliau terus mengucap dan bersedia untuk syahid (salah satu tujuan beliau ke Syria juga adalah untuk syahid). Setelah tiada apa-apa yang berlaku,beliau terus tidur. Dalam tidurnya,beliau bermimpi bertemu bidadari. Ketika hari terakhir beliau di Syria, beliau ada bertanya dengan sorang pemandu di Syria (kebetulan driver tu boleh cakap Inggeris sedikit-sedikit) "kenapa pemuda-pemuda di sini sangat berani dan mahu syahid?" Driver tu jawab "pemuda disini dah tak pandang harta benda dan wanita,mereka semua hanya tunggu syurga dan bidadari syurga, kerana itu mereka mahu syahid". Beliau ceritakan apa yang beliau mimpi, driver tu kata "awak ni boleh mati syahid ni".  -Muhammad Bin Ahmad Zahid


-Turki :Mula digelar “Syahid Yang Tertangguh” setelah pulang ke Istanbul dengan selamat. Beberapa hari sebelum beliau dipanggil ke pangkuan Ilahi, Almarhum Ahmad Ammar dan Muhammad Bin Ahmad Zahid telah bertemu dalam satu majlis makan malam di Çamlıca.Majlis turut dihadiri oleh Menteri Pelancongan, Dato' Seri Nazri Aziz. Kebetulan, beberapa hari sebelum itu pula, Muhammad berkesempatan bertemu dengan MenteriLuar Turki, Dr. Ahmet Davutoğlu( Arwah Ammar sangat ingin berjumpa dengan Dr. Davut) . Beliau  kata Dr. Davut seorang yang sangat bijak. Gandingan EGD (Erdoğan, Gül, Davutoğlu) sahaja sudah mampu menggerunkan musuh-musuh Turki. Malam itu beliau bercakap lebih banyak dari biasa.

-> 2 November 2013 (waktu tempatan) : Beliau dilanggar oleh sebuah ambulans kerana kakinya tergelincir ketika hendak melintas jalan. Disahkan meninggal dunia di hospital. Sahabat-sahabat beliau turut berada di hospital bagi urusan forensik.

->3 November 2013 (waktu tempatan) : Jenazah dibawa keluar dari hospital ke Rumah Mayat Kozlu sejam sebelum ibu bapa arwah tiba di LapanganTerbang Ataturk. Sewaktu jenazah dibawa ke Masjid Eyub Sultan, azan Zohor sedang berkumandang. Ribuan manusia menyempurnakan solat jenazah untuknya. Khutbah selepas solat jenazah pula disampaikan oleh Omer Dongeloglu(penceramah terkenal di Turki). Penduduk tempatan ramai bersaingan sesama sendiri untuk membawa keranda jenazah ke perkuburan. Jenazah selamat disemadikan di Perkuburan Eyub Sultan yang menghadap Laut Golden Horn serta turut menempatkan sahabat Nabi S.A.W, Abu Ayub Al-Ansari R.A.


Mengapa kami hantar Ahmad Ammar keTurki, bukanke Barat. Tika menyampai ucapan di Majlis Memperingati Ahmad Ammar di Marmara Universiti dan dengan warga pelajar dan rakyat Malaysia di Istanbul, aku mengatakan kerana Surah Ar Rum surah ke 30 dlm Al Quran bicarasoal Constantinople, bukan di Itali, kerana Abu Ayub al Ansari, Jalaluddin Rumi, Muhammad al Fatih, Khilafah Uthmaniyyah, Said Nursi, PM Erdogan. Belajarlah di Turki. – Ahmad AzamAbRahman


Begitulah kata-kata bapa sang syahidJadi, harapnya cebisan kisah Allahyarham Ahmad Ammar ini lebih membakar semangat kita untuk terus berbakti dan lebih peduli pada umat.Juga mengingatkan kita supaya berusaha menjadi golongan yang asing.

Dari Abu Hurairah radhiallahuanhu dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihiwasallam bersabda:بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ
“Islam muncul dalam keadaan asing, dunia akan kembali dalam keadaan asing, maka beruntunglah orang-orang yang terasingkan itu.” (HR. Muslim no. 208)

Wallahua’lam.
Muuqinah Binti Samsuri,
Kolumnis Isu Semasa.

No comments:

Post a Comment