halwa telinga

Wednesday, December 19, 2012

AL-QURAN & HADIS MEMANDU AKAL


****** [A.Ubaidillah Alias]******

sama-sama kita muhasabah balik diri kita....=)...selamat membaca..(^^,)v

________________________________________________________


Dalam tafsir Imam Ibnu Katsir yang membahas surah Al Hujarat terdapat dialog yang menggambarkan kecemerlangan minda Muaz bin Jabal r.a. Suatu hari Rasulullah SAW hendak mengutus Muaz bin jabal r.a sebagai Gabenor di Yaman. Beliau SAW bertanya :

“Apa yang menjadi sandaranmu dalam mengadili sesuatu, hai Muaz?”

Jawab Muaz “Kitabullah”.

“Bagaimana jika kamu tidak menemui jawapannya di dalam Kitabullah?”, tanya Rasulullah pula. “Saya akan merujuk kepada Sunnah RasulNya”, ujuar Muaz. “Jika tidak kamu temui dalam Sunnah Rasulullah?”

“Saya pergunakan akal fikiranku untuk berijtihad, dan saya takkan berlaku sia-sia”, jawab Muaz dengan sungguh sungguh. Maka berseri-serilah wajah Rasulullah, sabdanya: “Segala puji bagi Allah yang telah memberi taufiq kepada kamu sebagai utusanku yang telah aku redhai”.

Subhanallah. Betapa anak muda yang satu ini telah tumbuh menjadi seorang alim yang sudah diiktiraf untuk memberikan fatwa oleh Rasulullah SAW secara langsung. Dalam bidang hadis dia juga terkenal banyak menghafaz sabda Rasulullah SAW.

Saudara dan saudariku yang dikasihi,

Biar saya tanyakan kalian, sudah banyakkah ayat al-Quran dan hadis nabi yang kita hafaz? Cuba bandingkan berapa banyak lirik lagu dan melodi yang kita ingat? Adakah kita sudah terbiasa menjadikan al-Quran sebagai satu bahan rujukan serta menjadikan hadis sebagai panduan kehidupan? Alangkah ruginya jika kita termasuk dikalangan orang yang buta al-Quran mahupun hadis nabi. Maka sudah pasti kita adalah orang-orang yang mudah tersasar dan rapuh imannya.

No comments:

Post a Comment